Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

100 osób pracuje nad Disco Elysium 2, ale przez trwającą aferę los gry jest niepewny
Zamieszanie wokół Disco Elysium bynajmniej nie ucichło w ostatnich miesiącach, mimo braku istotnych doniesień na temat rozwoju sprawy. Batalia sądowa wciąż trwa, a sprawa jest jeszcze bardziej skomplikowana, niż mogłoby się wydawać na pierwszy rzut oka.

Wojnę między twórcami Disco Elysium a studiem ZA/UM szczegółowo omówiono w materiale trwającym ponad dwie i pół godziny, który został udostępniony na kanale People Make Games w serwisie YouTube. Przez trzy miesiące Chris Bratt i reszta zespołu prowadzili dziennikarskie śledztwo i gromadzili informacje na temat sytuacji studia.

Co więcej, załodze PMG udało się przeprowadzić wywiady z osobami bezpośrednio zaangażowanymi w tę sprawę. Rozmowy odbyto m.in. z głównym projektantem Robertem Kurvitzem, scenarzystką Helen Hindpere (oboje już nie pracują w firmie) oraz prezesem ZA/UM Ilmarem Kompusem.

Większość informacji w zasadzie pokrywa się z tym, co słyszeliśmy już przy okazji poprzednich doniesień (choć, rzecz jasna, materiał opatrzony jest wręcz przytłaczającą liczbą szczegółów). Z jednej strony mamy oskarżenia Roberta Kurvitza, według którego Kompus i Tonis Haavel mieli bezprawnie przejąć ZA/UM. Projektant miał zostać zwolniony kilka tygodni po tym, jak zaczął domagać się dokumentów dotyczących finansów firmy. Z drugiej: Kompus i zarząd ZA/UM zarzucają Kurvitzowi toksyczne zachowanie wobec współpracowników. Twórca miał zwyczaj ignorowania „procedur i struktury” firmy, byle postawić na swoim. W miarę rozrastania się studia (obecnie ZA/UM ma zatrudniać około 100 osób) takie „komunistyczne” praktyki stawały się niemożliwe, a Kurvitz de facto odreagowywał swoją złość na pracownikach.

Filmik oczywiście nie umknął uwadze fanów, z których wielu ma mieszane uczucia. Nie wobec Kompusa, bo większość internautów zgadza się w ocenie działań prezesa ZA/UM jako „niemoralnych”, choć niekoniecznie nielegalnych. Materiał nie rozwiewa też wątpliwości co do tego, czy Kompus poinformował Kurvitza i resztę twórców o tym, że stał się posiadaczem większościowych udziałów w studiu.

Sęk w tym, że Robert Kurvitz znacznie stracił w oczach fanów. Nie chodzi nawet o zarzuty dotyczące „toksyczności” w pracy – choć internautów nie uradował fakt, że Kurvitz niechętnie odniósł się do tej kwestii i w zasadzie próbował pokazać to jako de facto konspirację Kompusa (w czym wtórował mu Aleksander Rostov, reżyser artystyczny Disco Elysium, który też już nie pracuje w ZA/UM).

Gorzej, że z wywiadów z pracownikami studia wynika, iż Kurvitz nieco minął się z prawdą co do swojej roli przy produkcji, dyskredytując innych twórców poza swoimi najbliższymi współpracownikami – zwłaszcza w kwestii „finalnego” wydania Disco Elysium, bo rzekomo ani on, ani Helen Hindpere nie mieli większego udziału w pracach nad Final Cut. Ta druga jest podana jako główna scenarzystka, choć to Justin Keenan (projektant narracyjny) i inni „nowi” członkowie zespołu mieli wykonać większość zadań.

Sympatii graczy nie wzbudziły też sugestie, jakoby Kurvitz planował albo pracować nad Disco Elysium 2 jedynie z częścią twórców (czytaj: tych blisko z nim związanych), albo odłożyć projekt na później i próbować zrobić coś nowego (rzekomo tylko po to, by pokazać swoje kompetencje zarządowi).

O słuszności zarzutów obu stron można dyskutować bez rezultatu, ale jedna kwestia jest bezsporna. Batalia sądowa utrudniła lub wręcz przerwała prace nad kontynuacją Disco Elysium. Kompus mówi wręcz o „zagrożeniu” produkcji DE 2 i zapewne sytuacja nie poprawi się do czasu zakończenia postępowania. A to może jeszcze długo potrwać, bo estoński sąd dał obu stronom czas do września na wyjaśnienie sprawy wspomnianych dokumentów dotyczących finansów studia, których domaga się Kurvitz.

Źródło:
"Entelarmer" - GRY-OnLine
Klemens
2023-05-30 06:22:58
Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow